søndag 23. januar 2011

Da er vi i gang!

IMG_0959

   Det er deilig å ha jord under neglen igjen – ja, det som er igjen av dem etter et ublidt møte med en dobbel kaffetrakter på jobb fredag.

Men nå som våren nærmer seg – vi er over halvveis i januar – så er det like greit å innføre hagenegler igjen. Med sørgerand og jord i furene. Kjenner jeg blir rent lykkelig bare av tanken!

Var så fort innom drivhuset i dag – og med 18 respektable plussgrader inne uten noe annen oppvarming enn den gule på himmelen, så må jeg si at hagegenet formelig poppet frem der og da!

Men det er et rimelig tustelig syn å se inn i drivhuset akkurat nå – selv om det er lite snø rundt ute, så står det fullt av hagestoler, gassgrill, bøtter og spann. Men lukta er der – den GODE drivhuslukta! Og da skal det ikke så mye mer til før grillen må finne ny plass i garasjen, stolene får ei snøfri lomme på terrassen, og støvsugeren gjør nytte for seg i det lille huset.

Hyllene skal opp, og vifteovnen jeg så på Plantasjen i dag tror jeg skal få flytte inn her. Hvis den har bein, da. Så ut som om den var vegghengt, men hadde sant å si ikke anledning til å sjekke, da hele favnen var full av vermiculite, perlite og Simontorp blomsterjord. Også den derre salatbasilikumen som Anita H2 skrøyt så av i fjor..

Så i kveldinga har jeg blandet jord og perlite, og priklet Nicotiana – lav lilla, frø tappet av ei venninne og blodbeger. Sådde 5 frø, og dæskendøtte – de har spirt alle fem! Så nå håper jeg de overlever priklinga til ei potte de kan bo i lenge – har forstått at de ikke liker å bytte beite så ofte.

Hadde også noen Diascia som jeg priklet om – de var blitt litt lange i baderomsvinduet, så de fikk litt bedre plass, og nå er de satt kaldere, og så må vi bare se!

Syntes det var litt leit at Keisertrefrøene ble liggende alene, så da fant jeg frem frø av Iriser som jeg har kjøpt av Akoen. Sådde i fjor sommer og fikk spiring på noe, så jeg er spent på om de har kalrt vinteren. Nå sådde jeg seks forskjellige, og satt dem ut for litt kuldebehandling. Er litt i tivil om det er det jeg skal, men spiringa i sommer var klein, så da tenkte jeg at kuldebehandling kunne være tingen. dessverre har jeg ikke noe snø som er løs her, så de står i skohylla inntil veggen..

Det jeg sådde var – fritt etter hukommelsen – og jeg har selvsagt glemt en:

Iris versicolor

Iris ensata Laughing Lion

 Iris Mrs Rowe

 Iris chrysographes – denne kommer i fler farger, så jeg er litt usikker på hvilken det er..

Iris sibirica Melton red

IMG_1431

Denne er også sådd – kanskje litt tidlig, men i fjor spirte den så fryktelig seint, mens i år tok det to dager… Hva skjer’a?!?

Og Zinnia er sådd – mest fordi de bare lå der og tok plass…og fordi jeg tenkte det kunne vært hyggelig med litt blomster inni drivhuset mens det andre er upcomming.

Frøene fra Thompson & Morgan er fortsatt ikke kommet – synes det tar lang tid! Det er kjiper’n! Da velger jeg heller Impecta neste gang – bare det at de ikke hadde akkurat det jeg ville ha hos T&M…

Nuvel, får gjøre litt rettearbeid også. Naturfasgprøver som skal evalueres og skrives fremovermelding til.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åh ja.. det er en herlig tid nå framover i drivhuset! Jeg tror mesteparten av pellisene mine er døde, men har fått masse stiklinger. Burde absolutt få nicotianaen i jorda jeg også ja.
Åhhhhh.. sukk.

Blomsterguri sa...

Du slår meg godt Mete - jeg orker ikke så veldig mye i januar - men jeg kommer etter :-)

Ellen Walnum sa...

Ja det er så deilig å være i gang:) Fant ut at temperaturen i drivhuset er så god nå at jeg likegodt satte ut sådden der. Det ble for varmt og dårlig lys på kjøkken benken.