søndag 9. januar 2011

Frøsådd og shopping


Vi har bikka et nytt år - tiden går fort! Det er visst og sikkert!
I høst var jeg ganske så lei drivhus og blomster og drukna planter - hadde to kjipe uhell i fjor (minst); først røyk nesten hele sådden i påska, og så røyk nesten alle tomater og agurker i sommerferien - behørig druknet av en overivrig vannehjelp...
Så da tiden var inne for å tømme drivhuset, så var jeg igrunn likeglad med det.

Men - så er det rart med det - det er noe med hagefolk, det ligger latent i oss, akkurat som i frø som begynner å spire. Når det bikker et nytt år, ja da er frøselgere, såjord, vermiculitt, perlite og alskens annet en trang som bare må tilfredsstilles! Vi MÅ opp og frem, for å si det sånn!

Så vi begynner - kanskje i det stille - med å se i frøboksen(e) fra i fjor... Hm?!? Har jeg ikke mer?!? Det betyr jo at jeg MÅ ha noen frø til. God unnskyldning!
Kanskje Impecta har noen? Eller Rara Växter? Hva med T&M? Plantasjen KUNNE jo kanskje fått inn noe nytt i år? Hva med BoGrønt? Ja, til og med IcaMaxi's frøutvalg har jeg felt dom over - før vi runder midten av januar.

Har bestilt frø fra Impecta - grønnsaker + blodbeger ++ Fikk blodbeger i jorda i dag, sammen med div annet jeg ikke var kjapp nok med i fjor. Mulig jeg er litt tidlig, men så tar vi heller ei runde igjen senere :-)
Har også funnet div godbiter på T&M - og uuuups! Trykket visst litt fort på bestillingsknappen.. Lurer på hvordan det går i tolla. Eh...
Mye vanlig, men også noen überskjønne klokker jeg ikke husker navnet på i farta.

Så nå sitter jeg her og spekulerer i hvor mye jeg kan så inne før jeg ikke har plass til å potte dem om, og når forsvinner snøen såpass at jeg kan sette på en vifteovn i drivhuset..Det kan ta en stund til, ser det ut til! Men i begynnelsen av mars må det vel være MYE bedre?

5 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Har du kjøpt blodbegerfrø Mete??? Og jeg som har i bøtter og spann. Husk på det til neste år.

Her har også frøgenet våknet til liv, tør snart ikke gå inn på frøsidene......

Mete sa...

Skal ikke se bort fra at jeg kommer krypende allikevel :-)

Unknown sa...

Jeg har ikke fått ut frøfingeren enda... hjelp!!

Mete sa...

Får ta et møte snart, så skal du vel fristes!

AnitaH2 sa...

Har egentlig så det holder av det meste - og litt til, men så er det et par grove mangler, da. Så det går nok ei bestilling herfra i løpet av helga, ja!