søndag 26. april 2009

Ny helg, fint vær, rare tomatplanter og hestemøkk

Ja, det skulle vel egentlig dekke det meste for denne helga.
Fredag freste vi østover mot Tvedestrand. Skulle hjem og hente et fryseskap hos mamma. E-18 er stengt ved Kjerlingland, så vi tustet over Birkeland. Smalt og svingete vei, busser og trailere. Går sakte, men går fremover!

Vel fremme på Borøya var det kvelds, kjasing og hygge Lørdag morgen reiste min kjære hjem med fryseskapet mens vi andre tok en tur til sentrum. Ikke så mye å verken kjøpe eller se på, dessverre, men det var hyggelig allikevel. Været var fantastisk, og jeg fikk gjort noe av det jeg liker aller best; SOLT meg! Det er bare helt deilig! Satt på terrassen i sola og leste avisa, lekte med unger og tantebarn og bare nøt det!
Grillings til middag / kvelds var heller ikke dumt!
Hadde ei runde i bua og fant poteter til setting, et plantekar og litt annet jeg rasket med meg.
I dag reiset vi videre til Tvedestrand og min far. Middag - jammen var det grillings der også - og så hjem til drivhuset. På trammen sto det tre stor pøser med hestemøkk. Ble himla glad, men vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal bruke det...
Blandet litt i jorda og plantet ut blomstererter. Trikset og mikset noe i drivhuset også. Den ene tomatplanten var helt daff - bladene hang rett ned og den var flekkete på bladene. Ha i himlens navn skyldes det? En annen var også gulprikkete på bladene... Har sjekket i bøker og sånn, men finner ikke svar på hva dette kan være. Begynte jo med ny gjødsel fredag - kan den ha med dette å gjøre? Eller er det sviskader? Fatter ikke bærret av dette i ale fall!

Basilikum og timian spirer som bare det, og noen små tomatplanter ble pottet om, og noen ble kassert.. Allikevel er det 37 planter igjen... Juni har sagt at hun vil ha noen, og nabo'n har bedt om noen. Og så får jeg spørre et par andre i gata her + svigers. Har noen venner som også skal ha - som takk for hestepærene.

Tirsdag er det møte i de hagegale - gleder meg! Har en del å spørre om denne gangen, trur eg.

Ingen kommentarer: