onsdag 6. januar 2010

Møtet med Mr.Tourette

Jeg skal være helt ærlig - da jeg fikk beskjed om at vi skulle på foredrag med Pelle Sandstrak i forbindelse med implementering av LP-modellen, så var jeg en smule skeptisk... Synes emnet virket interessant, men, alvorlig talt, var det ikke litt vel smalt?

I sprengkulda freste jeg til byen med strikketøyet i veska - dette har jeg vært med på før, tenkte jeg! Det hadde jeg ikke!

LP-metoden er en måte å jobbe med problematferd systematisk på, der man ser på ulike perspektiver, f.eks Aktørperspektivet. Og det var aktørperspektivet vi skulle få se i fri utfoldelse i dag.

Jeg har sjelden ledd så mye og hatt tårer i øyekroken på et foredrag som varte 2timer og 20 minutter. Og jeg har sjelden opplevd å ikke ha lyst til å gå hjem fra jobb klokka 16.10.. Når man egentlig sluttet 40 minutter tidligere.

Pelle Sandstrak er en svensk-norsk komiker, skuespiller og regissør som er mest kjent for stykket Mr. Tourette Och Jag, som omhandler den lidelsen han selv har blitt diagnostisert med, Tourettes syndrom. I stykket forteller han om hvordan han lever med denne tilstanden som kommer til uttrykk i tics, det vil si ufrivillige bevegelser og lyder. Den selvbiografiske boken med samme tittel kom ut på svensk i 2008 og kom på norsk i 2009. Kilde: Wikipedia

Sandstrak holdt et forrykende foredrag med hele seg og sin diagnose tilgjengelig. Det var en utrolig sterk historie han fortalte, og jeg satt igjen med mange tanker i bilen hjem. Og jeg tenker at vi er mange - ikke bare lærere - som har noe å lære av ham og hans eksempler. Boka er bestilt på nettet og jeg kan ikke vente med å lese den!
Tourettes er en lidelse som jeg ikke kjente så veldig godt fra før, men etter dagen i dag har jeg fått mye større innblikk og forståelse for hva Tourettes er - bakenfor ticsene og "styggordene".

Takk, Pelle Sandstrak! Nedenfor kan du se utdrag fra foredraget hans.




4 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Å heldige du! Det foredraget skulle jeg gjerne vært på!

Mete sa...

Det var bare FANTASTISK!

Får jeg sjansen igjen, tar jeg gjerne dagsversjonen. Ble litt kjapp avslutning i går.

Unknown sa...

Det hørtes interessant ut! Det er bare så fasinerende når folk kan trollbinde en på den måten.

AnitaH2 sa...

Han gjør en viktig jobb! Jeg er egentlig forbauset over at det har vært så lite oppmerksomhet rundt denne diagnosen i skolen, den er jo brysom både for pasient og alle rundt. Og slett ikke såå uvanlig. Dessuten er det mye verre å bli møtt av manglende forståelse med en slik diagnose enn med noe "håndfast" a la diabetes, som de fleste lærere har i alle fall grunnleggende kunnskap rundt.
"Gutten som ikke kunne holde opp å vaske seg" er en noe eldre bok om samme og tilstøtende tema. "Mannen som forvekslet sin kone med en hatt" har også en Tourette-historie i seg, om ikke jeg husker feil.