mandag 30. august 2010

Syk bollebaking

Huff – det er sjelden jeg må være hjemme fra jobben, men i dag bare måtte jeg. Har pådradd meg noe kombi med feber og tette bihuler.

Det er kjedelig å være litt på tomgang… Så etter 2 ibux er formen litt bedre, og jeg satt en bolledeig… Og nå angrer jeg! Var ikke så mye bedre allikevel… Men de må bakes ut, og trøsten er at de trenger mye heving.. (altså lange pauser på meg)

Bolleoppskriften er en kringleoppskrift og er som så:

1liter melk

150 g smør el 1,5 dl olje

2 egg

250g melis

1,5-6-7 kg mel

2 pk gjær

2-3-4 ts kardemomme

225gr i 8-10 min for bollene. 25 min for kringla.

Har du en bolleoppskrift som du vil dele? Jeg har superlyst på en oppskrift som gir boller med “løst lokk” – altså at du kan løfte av toppen og så er det bollemat inni :-) Yummi!

1 kommentar:

Maiblomst sa...

Prøv Fenumax, for bihulene! Du får det på helsekostbutikker. Det er kapsler med timian og bukkehornfrø, og hjelper til å åpne opp. Eg har vore mykje plaga med bihulene, og Fenumax hjelper verkeleg!
Kos deg med bollene!