lørdag 13. desember 2008

Julebakst

Dagen har vært lang, den.
Minstejenta våknet 05.45 og har etter det holdt sin mor våken. Pappa - stakkkar - måtte jo få sove litt.. Bare sånn til halv elleve elleve.. Misunnelig, nei?!?

Nu vel. Jeg fikk strikket ferdig lue nummer 9 og heklet tre-fire roser til. Blir finest de som er på fridressur... oppskrifter er no' herk!

Hentet ved til svigerfar på jobb - vi selger ved i sekker som lever har jobbet med for et år siden. 30 kroner sekken er billig, og det er god ved!
12 sekker ble transportert til Voiebyen, og på vei hjem ble både Happy (fysj så rotete det er der!), CoopX-tra, Japan foto og Maxi besøkt.
Vel hjemme på kjøkkenet startet julebaksten - til både liten og litt større;

Metes deilige pepperkaker
150g margarin smeltes sammen med
2 del siup og
2 dl vann
850g hvetemel blandes med
1 ss natron
1 ss malt ingefær
1ss malt nellik
1 ss kanel
5 dl sukker
Hell det våte i det tørre,
bland godt og
la stå til neste dag.
Kjevles ut tynn, tynn tynn
200 - 225 grader i 5-7 min
Metes sprø kakemenner
3,5 dl melk varmes opp sammen med
140 g matfett
500g sukker
1 kg hvetemel balndes med
1 ss hjortetakksalt
Det våte blandes i det tørre,
settes med plast over til neste dag
200grader i 10 min
Metes fugleblanding
smelt resten av matfettet
sett på trappa og la avkjøle
når det begynner å stivne;
ta på plasthansker og ha oppi
nøtter og solsikkefrø og annet fugle-nam
skvis det sammen til en passe klump
og stapp inn i et nett og la det stivne helt før du
henger det opp.
Nå skal je ta meg et bad og jøre meg klar til førjultidens hyggeligste middag - pinnekjøtt sammen med svoger og svigerinne. DET er hyggelig selv om tante PMS er kommet feiende inn døra i dag. Dritt-kjærring!

1 kommentar:

Ellen Walnum sa...

Det var tidlig det. Jeg er glad jeg ikke har noen som sender meg opp så tidlig om morgenen:-)