lørdag 24. oktober 2009

Bakedag og forberedelse til neste ukes undervisning <3

 

Mmm – det lukter utrolig godt i heimen akkurat nå, kan du tro!

Har hatt en skikkelig bakesjau på kjøkkenet. Min kjære fylle 38 år i dag, og i morgen skal vi  ha familiekalas, som vanlig!

Og da må mor bake først, og vaske hus etterpå. Vaskinga får bli i morgen, når jeg tenker meg om :-)

IMG_2074



Bildet er lånt fra reinertsen.nu

Dagen startet vi med krabbekoking hos svigers. Kvitsøykrabber til kvelden, altså – nam!

vel hjemme var det bare å dukke inn i kokebøkenes verden. Jeg er ei skikkelig novise på kjøkkenet, så det er begrenset med hva jeg behersker…
Men jeg har altså bakt sukkerbrød til min – om jeg må si det selv – gode marsipankake. Den er superenkel; sukkerbrød, ett lag med jordbær, et lag med vaniljekrem fra piano og marsipanlokk. Dynker med jordbærsaft. Ferdig.

Sukkerbrød

6 egg

3 dl sukker

4 dl semper mel

3 ts bakepulver

Sempermel er glutenfritt og gjør det å lage sukkerbrød til en lek!

Pisk eggedosis av egg og sukker – god og stiv er bra! Ha i semper og bakepulver. Kjør noen runder i maskinen og hell i 26 – 28 cm springform (smurt).

Stekes nederst i ovnen i 35 minutter på 180 grader.

 

Eplekakepai

Lag deig av

1egg, 1,5 dl sukker, 100g smeltet smør, 1,5 dl fløte, 8-10 dl hvetemel, 2 ts bakepulver.

Til fyll tar du

4-5 syrlige epler i tynne båter, 2-3 ss sukker, 1 ts kanel og 1 ss smør.

1. pisk egg og sukker, ha i smeltet smø og fløte og arbeid inn mel og bakepulver.

2. trykk halve deigen ut i ei paiform på 25-35 cm

3. legg eplebitene på paien og strø over sukker og kanel + smøret klattvis oppå.

4. del den siste deigklumpen i to, kjevle ut den ene delen og lag gittr til kaka av den. Den andre halvehalvdelen ruller du til en pølse som legges rundt kanten. trykk ned slik at den fester seg.

5. stekes ved 225 – 250 grader nede i ovnen i ca 15 minutter.

Oppskriften fant jeg i dagens Fe-vennbilag, og den så bare urdeilig ut! Den var enkel å lage, og jeg stekte den i ca 15 minutter.

bildet er lånt fra www.mrw.no
Ungene elsker bråwni’n min. Skikkelig kaloribombe, mektig som en skikkelig brownie skal være. Også er den uten nøtter i barnevennlig versjon, men blir ikke vondere av nøtter i voksenutgaven.
Kjøkkenet ser ut om ei slagmark etter tre kaker på rappen

Og sånn ellers skriver jeg tilbakemelding på matteprøvene elevene hadde i går. Ingen under 3 på karakteren er bra! To-tre elever på 6’eren er heller ikke kjipt!

Det som er kjipt, er at det systemet jeg skal bruke til vurdering ikke funker som lovet, så jeg sitter her og blir mer og mer !”#¤/%%#, men det hjelper jo ikke en puck!'

Men med individuelt opplegg til hver elev ferdig laget og trykket for neste ukes mattetimer, så ser jeg rimelig lyst på livet akkurat nå.

Brownies til langpanne

400g sør smeltes

3 pl kokesjokolade

6 dl sukker

2 ts vaniljesukker

litt salt

2 ss kaffe

3 dl mel

4 egg

 

Smelt smør og kokesjokolade og ha i kaffe’n her.

Bland det tørre og ha i det våte. Kjør i ett og ett egg.

Hell i langpanne med bakepapir.

175 grader i 30 minutter. Bedre med litt kort tid enn for lang tid – da blir den tørr og kjedelig.

 

Bilder av kakene kommer ikke, dessverre. Kameraet ligger på jobb – venter på å få tatt to bilder slik at Guiden kan ferdigstilles.. God helg, alle sammen!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Himmel.. bakte du alt det der på en dag? Jøssesmeg...

AnitaH2 sa...

Åh, blir helt sulten her jeg sitter!