tirsdag 6. juli 2010

Hagens 5 på topp

Jeg tar imot oppfordringen fra Hilde og viser hva som er topp5 i hagen akkurat nå!
Schneewitchen Jeg har ikke mange roser i hagen, men denne Schneewitchen er bare helt nydelig!

Spesielt fin på dette stadiet, syntes jeg! Har satt den i krukke i år, og det har den likt veldig godt!
IMG_1345 Det er mye jeg kunne valgt, men denne Chrysantemumen stråler opp på terrassen. Vet ikke navne eller nummer – er en jeg fikk av Blomsterguri etter at strømmen røyk i drivhuset i påska.
Bilderunda tok jeg iført morgenkåpe og Olelukkøyebæsj i øyekroken. Var nok et syn for guder, og denne karen ble riktig så fortumlet.
Han er dog ikke testet ut for å være prins, for jeg synes ikke han er så veldig attraktiv – får heller beholde den prinsen jeg allerede har. Men er det noen der ute som vil prøve seg, så…
Han herre herren her har bosatt seg i den ene bøttedammen i langbedet, og blir riktig så fornærmet når fontena står på…
Og bare for å gjøre det klart – han er ikke blant topp 5 akkurat nå, men fin er han :-)
frog
IMG_1350 Denne peonen møtte meg under prydeplene da jeg rundet hushjørnet. Den må hete ett eller annet med ‘Plum’ – den var bare like delikat som han ser ut på bildet! Definitivt en som skal få frø seg så mye den vil, for å si det sånn! Må nok tom hjelpe den litt over til andre steder i hagen;) Peon hvit Dette er en annen peon som snart er ferdig med sin blomstring, men duverden så flott en er!
Vet ikke navn – det er noe min mann fikk av fam.Bragdø for noen år siden. Blostene er digre og tåler ganske mye!
Da var det allerede brukt opp 4 av  de 5 som er på topp… Hva skal jeg da velge som den aller siste? Nå som det bugner over alt! Hmmm – hva er finest av det jeg har tatt bilde av i dag, tro?!? For selv om det er veldig tørt i hagen for tiden, så blomstrer det noe enormt! Er flittig med vannkanna, og i dag tidlig har jeg prøvd ut selvvanning i drivhuset. Svetteslange tilkoblet timer. Funket teknisk sett, men det ble altfor mye vann i pottene… Må definitivt redusere vanningstiden og trykket noe. For nå skal jeg ut og “øse”.
Er ellers litt frustrert over at tomatene ikke har antydning til rødskjær enda. Vil ha hjemmelagde tomater NÅ! De er sååå mye bedre enn i butikken!
IMG_1340

Den siste måtte bli den røde solhatten – Echinea purpurea. Den kommer seg overraskende bra inniblant Campanulaer og gresstrå. Lyser sikkelig opp, gjør den!

Nå skal altså øsekaret frem. Må tappe litt vann fra tomatplantene. de står i 12liters potter i år, uten hull i bunnen. Går så det kviner, men det ble altså overkill av vann akkurat i morges. Ha en flott dag i hagen, folkens!

2 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Å så lekker Echinea, jeg har ingen i hagen min, og det tror jeg at jeg må gjøre noe med. Forresten jeg har jo den limegrønne som jeg fikk som frøplante av Kristin. Den kommer sikkert til neste år:) Ha en vidunderlig dag, nå skal jeg ut og vanne.

Unknown sa...

Nemmen så herlig!! Er det en frosk, eller? Så sånn ut.
Så gøy!
Lekre 5`rre.