fredag 29. juli 2011

En liten hageoppdatering

Ferien min er snart over for i år – og i og med at jeg bytter arbeidsplass, så er det ikke mer å hente. MEN været er smellfint, hagen ser ut til å ha kommet seg etter syndefloden som har vært de foregående to-tre ukene, og her kommer en liten smakebit fra det som blomstrer nå. Burde strengt tatt tatt bilde av dagliljene – de er flotte! Men mitt mellomste englekrapyl har fyllt kortet på kameraet med bilder til LEGOfilmen sin… Og jeg har ikke orket å lete etter ekstrakortet…

IMG_2607

Dette er sommer! Sure, store kirsebær (eller er det moreller?). De er heeelt fantastiske, og det beste er det bare jeg i hele familien som liker dem! Ikke engang fuglene angriper dem, så disse har jeg helt for meg selv! Nyter en neve eller to hver dag. Mmmmm!

Er glad i alle kirsebær altså, men disse er favoritten! I tillegg er de veldig gode å lage likør på. Fargen blir mørke rød, og smaken svært god!

Her er oppskriften – kan brukes på bjørnebær også):

Fyll glasset med kirsebær.

Hell på sukker så det fyller mellom bærene.

Fyll videre på med sprit – 60% til glasset er helt fullt. Skru på lokket, sett på benken / skapet og snu en gang hver dag til sukkeret har løst seg opp. La stå til ca midt i desember, sil av og ha likøren på flasker og bærene på frysen til julens voksendesserter Smilefjes

                                 

IMG_2597 IMG_2594

Over her tror jeg det må være en liten geranium? Kan den ha funnet veien fra en eller annen hagevenn? Jeg er sannelig ikke sikker…

Erteblomsten er jeg i alle fall sikker på – den passer perfekt mellom klematisene i kassa ved inngangen, og har frøsådd seg fra i fjor. Et lykketreff!

IMG_2596                          IMG_2604

cala’en ble kjøpt på 70% hos Plantasjen nå for en måned siden. Den var nydelig, og jeg håper de åtte andre også har tenkt å blomstre snart! Og så lurer jeg veldig på om jeg vil klare å oppbevare dem vinteren gjennom :-?

Den blå er en clematis – kan det være en viticella?

IMG_2601               IMG_2602

Nå blomstrer Bouganvillaen som bare søren! Den er et syn, og det er gøy å vite at denne reddet jeg fra den sikre død hos Plantasjen i fjor høst. Var det en 10’er jeg ga? Det var den verdt!

 IMG_2590

 Solbrudene har også funnet for godt å vise sin sjarm og ynde, her mener jeg det er Moerheimerbeauty som viser seg frem Smilefjes

Og så har jeg noen få dagliljebilder til slutt – navn har jeg dessverre ikke.

 

IMG_2609IMG_2610IMG_2611IMG_2612

Ingen kommentarer: