søndag 3. juli 2011

Kanskje kommer sommer’n i dag?

IMG_2373Jeg har et lønnlig håp om at i dag, i dag skal sommerne kommer for fullt! Jeg er klar og håpefull!

Formiddagen startet grå, men varm. 21,9 i skyggen er helt greit, dog litt klamt. Har fått gjort mye i løpet av formiddagen. Gjort klart bankekjøttmiddag – det har putret i 4 timer nå, og venter i grunn bare på potetene og grønnsakene. Har også kokt rabarbrasyltetøy etter oppskrift jeg fant på nettet. Det ble skikkelig yummi!

Oppskriften var supergenial:

1,6 kg rabarbra i biter

700g sukker

Hell sukker over rabarbra’n og sett i kjøleskapet ovr natta. Da er sukkeret blitt til sukkerlake. Kokes i ca 1,5 timer til det er passe tykt. la det avkjøle og hell på glass eller beger. Passer godt til frysing.

Rabarbra har hatt fokus denne helga – så i går laget jeg dessert til i dag: Rabarbragrøt. Den oppskriften er også fra nettet – fra Alt godt:

0,5 kg rabarbra i biter

3dl vann

0,75 dl sukker

1ts vaniljesukker

0,5 dl vann

1 ss maisennamel

Rabarbra’n rensen og kuttes, ha i ei gryte sammen med sukker, vann og vailjesukker og la det koke til det er mørt – det tar bare noen minutter. Rør sammen 0,5dl vann og maisennamelet og hell i til grøten får passende konsistens. Hell i bolle og sett i kjøleskapet. Server med yoghurt/ vaniljekesam/melk/ fløte på. Deilig Smilefjes med åpen munn

IMG_2382Ellers har jeg fyllt – med god hjelp av Geir – de siste pallekarmene med jord, og Frida hjalp til med å så litt. Reddiker og salat ble det i første omgang. De ender nok opp med jordbær i den ene og som ventebed i den andre, ev så blir det plass til peoner derSmilefjes

Er litt spent på hvordan dette går i og med at dette er i slutten av både fotball-, kubb- og badmintonbanen…

I bakgrunnen ses litt av de andre pallekarmene med squash (og lenger bak rabarbara og stangselleri / sellerirot) og ripsbuskene.

Ryddet uteskuret også – fant fram alle potter og bakker, ryddet og heiv, og fikk plassert alt inn i den utvendige boden som jeg kommer til også på vinteren.. Målet er å slippe nykjøp hver vinter når sågenet slår ut i full blomst! Alle runde potter ble rett og slett kastet (!).

Og så har jeg rukket en bilderunde. Har ikke tatt med alt, men noen av de som ikke har vist seg skikkelig enda.

alt1 photoscape

Den første montasjen er av enda en peon fra importen. Likner veldig på nadia, men bladverket er mer variegert – se bildet til høyre. Nede til venstre er en frøplante fra i fjor – middagsblomst, Blomsterguri?!? Den kom i alle fall fra henne i fjor. Peonen nede til høyre er Sarha Bernard – fra årets Darwinimport.

alt2 photoscape

Montasje nummer to er Clematis ‘dr.Ruppel’, en ukjent, lysegul fra en frøblanding fra Lindex (4-5 år gammel?), en lyyyyyyse blå linblomst og pasjonsblomsten blomstrer igjen. Den var 10 kronerskjøp på Plantasjen i høst. Stusseslig var den, men den har kost seg i løpet av vinteren og ukene i drivhuset, og nå har den flyttet ut for sesongen.

alt3 photoscape

Montasje nummer tre viser geranium ‘SplishSplash’, en lyyyyserosa lin, den orange, nesten selvlysende sveven og rosa Fresia. Sveve er vel egentllig regnet som et ugress, men hos meg oppfører den seg skikkelig og bra!

IMG_2391          IMG_2390        IMG_2394

Allium og Veronica ‘Knallblau’ utgjør et pent par, og det gjør igrunn Iris Sibirica og meconopsis cambrica også. Storhjelmen er så stor at ikke noen kan måle seg riktig med den.

IMG_2395                              IMG_2396

Og til slutt  -  blomster for glede og blomster for sorg. Den første buketten fikk jeg i anledning min nye jobb som rektor, den siste gruppen fikk jeg da min bestemor døde. Nydelige begge to Smilefjes med åpen munn

3 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Jøje meg.. så mye fint som blomstrer hos deg! Takk for at du minnet meg på at jeg har noe rabarbra som bør kokes. jeg skal prøve syltetøyet ditt :-)

Åshild sa...

inspirerande saker - både mat og blomster! Her har helga vore brukt til luking og takka være deg, så har eg ikkje luka vekk Atrantia som vaks innimellom noko høgt ugras her hjå meg. No veit eg at denne ikkje skal lukast vekk. Den eg fant er ikkje så flott i fargen som den du viste bilde av, men er bleik rosa, nydelig når man tar seg tid til å studere den. No har den fått luft og rom rundt seg, slik at den synes :-)
Gratulera så mykje med ny jobb :-)

AnitaH2 sa...

Pallekarmer og fotball, jo takk. Skummel kombinasjon, spør du meg. Men en god øvelse i å sortere, da. Hva er Veldig Viktig, og hva er bare viktig for mor...
:-(
;-)