mandag 24. mai 2010

Pinsa 2010

Vi har hatt en fantastisk deilig pinse! Den begynte med fantastisk vær og herlig sommertemperatur, og sluttet med deilig vær, om enn noe kaldt.
I skrivende stund, kl 21:22 er det 9,2gr ute og det blåser masse! Ikke like deilig som onsdagens 17 varme da de hagegale var her!
Første del av helga var vi på hytta for å kløyve og stable ved, samt kviste og kappe greiner. Ble ferdige og godt solbrente..
Mats og Morten badet i tjønna – deilig, proklamerte de… Nå ja!
  Julerose
ballblom   Vel hjemme gikk vi løs på hagen. Mye som kunne gjøres her også, og plenen trengte – og trenger fortsatt – en grundig klipp!
Luket i langbedet og fjernet endel gammelt fra inngangsbedet. Vannet både hist og her – også hos naboen. Der hadde vannslangen sprunget lekk, så det fløyt over alt! Plantene i pottene svømte omtrent, så jeg tømte ut vann i litervis.. Håper det går bra med dem!
Kjedelig å komme hjem til, i alle fall!
Flyttet noen planter i egen hage også – flere prosjekter samtidig fortiden.
maur   Bispelue
Dammene er fylt med vann, me nden store venter på rensking og flytting. Må få laget en platting først…
Men i alle fall er den japanske rhodissen klar. Den spadde jeg opp og satt i ei krukke. rensket helt for geranium ‘biokov’, så da er det å håpe at den får livsgnisten igjen!
  Bispelua har virkelig kommet seg, og selv om de egentlig er litt kjørre, så gjør de ganske mye ut av seg!

Frosken – den store – har funnet skyggestedet sitt under bispens lue, og jeg kvekker (!) like mye hver gang jeg treffer på den der!
hvitt løytnantshjerte   Rosa løytnantshjerter
Løytnantshjertene – Dicentra spectabilis – blomstrer som bare det! De rosa er nydelige, men de hvite tar kaka!  Etter at de ble flyttet har tua blitt skikkelig stor og blomstrer villig!

Oppdaget at trepeonen ikke var død allikevel – den spirer på den nye plassen sin! Forventer ikke akkurat blomster i år, men neste år, kanskje? Er det ikke det som er typisk hagegal?
  IMG_1075
IMG_1096   hva i all verden
Prydepletrærne er i ferd med å ta helt av med blomstringa, og de er litt av et syn!   Ryddet litt i drivhuset i dag og fant disse – mange også! Har sådd dem, men vet a fuglene hva det er… Noen som kan hjelpe meg?
klosterklokke   Fant også et par Ipper som har klart seg, og så fant jeg to spinkle saker jeg frykter er Mimosa… Og da er det ikke håp dette året.. Hvordan har jeg klart å ikke se dem?

Må ha en hengesak til månedsjordbærene fra blomsterguri, men de hadde ikke verken på Randesund lysstøyperi eller Plantasjen. Må sjekke Biltema i morgen.
Ettermiddagen – etter familiebesøk x 2 – har vi spadd opp noen gjenstridige planter i veibedet – de hadde forstått prinsippet om å sende røttene nedover etter vann, kan du si… Ny spade står på handlelista. Knakk som en tannpirker!

Satt ned to nye roser – en The Fairy (?) – en bunndekker + en Schneewitchen (klaserose). Håper virkelig de klarer seg!
En ny uke står for tur – håper alle får det helt fortreffelig!

  Duppsoleie

3 kommentarer:

AnitaH2 sa...

Høres ut som en flott pinse! Og så deilig at trepeonen berger!!!

Ellen Walnum sa...

Ja det har vært ei deilig pinse, selv om den avsluttet litt vel kaldt etter min smak. Så heldig du er som har en trepeon med liv i , min ser ut som den har tatt kvelden.....

Mete sa...

HAH! Fant ut av den ukjente selv - det er Hibiscus... Jah! (har jeg sådd det - ja det har jeg vel gjort..)