fredag 29. mai 2009

ABC i ord og bilder # 13


Så var det på'an igjen. Ny uke og ny mulighet til Petunias ABC i ord og bilder.


Denne uka er jeg tilbake på hageemnet igjen, og valget har falt på Meconopsis - valmuesøster. Jeg har fire ulike i hagen min, men det finnes vel en røys til, tror jeg jeg har hørt.
Den blå er skikkelig turkisblå og den hvite er bare som kreppapir! De heter Meconopsis Betonicifolia og Meconopsis Betonicifolia 'Alba'. Den orange er en Cambrica, og den har jeg også i gul variant. De frøsår seg noe veldig, så jeg pleier hvert år å knipe frøkapsler før de åpner seg. Jeg er veldig glad i disse blomstene - de lyser så opp i bedet!
Skulle gjerne hatt flere, så det får være ønskeplante ved en senere anledning.

24 kommentarer:

Olga T sa...

Det visste jag inte att det fanns så många olika sorters vallmo. Härliga färger!

VELKOMMEN sa...

Jeg viste ikke at valmuesøstre het Meconopsis - vakkert navn.
Så flotte farger og bilder.
Ønsker deg en fin pinse :0)

Mitt hvite hus sa...

Har ikke valmuer i min hage. men min far har noen..de er vakre..
God pinse =)

Bling - our elf on the shelf sa...

Vakre blomster du viser frem. I min hage finnes ingen blomster dessverre, de dør bare, så de fortjener et bedre hjem ;)
Ha en fin pinse!

Gry sa...

Vakre blomster. Du er heldig som har slike! God pinse!

Petunia sa...

Jeg må si som den første kommentaren her: hadde ikke anelse om at det var flere sorter. Vakre blomster - det er det uansett!

HildeS sa...

Vakre blomster.
Ha en fin fin pinsehelg

elle-melle sa...

Den blå har jeg hatt et par ganger, men den vil ikke være her hos meg. Den dør alltid om vinteren - synd for den er så fin. Gul valmuesøster er en pest og en plage her, det er så altfor mye av den. Jeg kniper blomsterknopper for harde livet, men det er alltid noen jeg ikke får med meg og så har jeg det gående neste sommer. Mye verre enn løvetann denne her. Men den er søt, det er sant. Skulle bare ønske at den blå var litt, men bare litt mer som den gule.

Anonym sa...

Den blå var veldig BLÅ og vakker! Et deilig bidrag fra deg, dette - mye å lære her!

Miriam Elisabeth ツ sa...

flott!

Mandy Lou sa...

Jeg har en slik blå. Det er så nydelig en farge. Flytta min plante i høst, og er litt spent enda på om det kommer blomster i år. Må kjenne nedi bladene i morgen om det er noe som er litt tykkere enn et vanlig blad der.
De var fine de andre fargene også.

Rimkogeren sa...

Smukke planter, anede ikke at en valmue kunne være blå!

Evami sa...

Så nydelige og jeg falt pladask for den Blå:) Ante ikke at valmuer kunne være blå jeg.. Lærerikt:)

Anonym sa...

Ikke langt unna her jeg bor er det et område med parsellhager. Der nede er det veldig mange ulike valmuer. Skal høre med folket om noen av dem er "valmuesøstre" og eventuelt høre om jeg kan få noen frø til deg. I så fall tar jeg kontakt. ;)

Anonym sa...

PS.. Her kan du se noen av valmuene som vokser der nede: http://fotoboksen.vgb.no/2008/08/31/valmuer-fotoboksen-oppdatert/

Beate sa...

Så flotte blomster. Viste ikke at de fantes i så mange varianter.

Ellen Walnum sa...

Jeg bestilte en Meconopsis fra Jensen, men den var så puslete og liten da den kom at jeg tviler på at den overlever. Men lekre det er de......

Mete sa...

Oh Holy, Fotoboksen!
Jeg er mer enn interessert i frø fra disse valmuene - av typen Papaver. De var urlekre!

AnitaH2 sa...

Den hvite der har jeg lett etter siden bryllupsreisa for 15 år siden. Jeg fant den i en bratt park i San Fransisco! Snille Mete - hvis jeg har noe som helst du vil ha???

Mete sa...

AnitaH2:
Jeg har ikke stor nok plante til å dele den, men jeg skal selvsagt samle frø til deg! Ikk'no' problem, vettu:-)

ASSA sa...

Åhh ja, Meconopsis kom jeg ikke på i farten, vakre planter!

Min vanlige blå valmuesøster gikk ut for meg, det var så synd for den er så vakker, men jeg har blåklokkevalmuesøster den er veldig villig i min hage, nesten så jeg må si for villig!

Ha ei flott pinsehelg!

Anonym sa...

Sikke nogle søstre at have - de er godt nok flotte ;-)

AnitaH2 sa...

Frø er toppers! Du kan bla gjennom boksen min når som helst!

LiBeReJo sa...

FLOTT:D