søndag 10. mai 2009

Sandra Salamander

Søndagsmodus = deilig modus!

Har vært en god hagedag, fint vær, men kald vind. Det er litt kjedelig, håper på fint og varmt vær fremover nå!

I drivhuset vokser det så det griner - her er et bilde av romersk salat + ruccola. Bakider er det vanlig salat. De ble forøvrig behørig høstet til dagens middag. Det er noe eget med selvdyrket - sukk!

Nicotianaene er flyttet ut og bundet opp ute. Deilig!



Spottet de første tomatanleggene også i dag - utrolig gøy! Nå kommer jeg til å følge nøye med hver dag fremover.

En eller annen fiol blomstrer også. Vet ikke hvilken det er, men fargen er rimelig riktig gjengitt. (Hehe - ser bildet er på siden, men det gjør ikke så mye akkurat her)

Ellers har jeg vært en liten tur på hagevandring og kaffekjas hos AnitaH2 i dag - leverte geraniumer og fikk med meg geranium + løpstikke. Var innom Charlotte også, og der fikk jeg levert resten av geraniumene - et par til TurboLotte og resten til Ellea. Supert!

Vel hjemme satt jeg plantene fra Anita + de blå fra Charlotte (teflonen har visket ut navnet) i jorda. Løpstikken står på muren og venter på plass. Må finne et rør og sette den i slik at den ikke tar over hele greia. Så i bloggen til Anita at Juni gjerne vil ha Løpstikke også, så jeg sparer ei god tuste til henne!


Ellers i hagen har jeg fått nybyggere. I dammen bor det et frokepar som koser seg masse. Jeg skvetter himmelhøyt hver gang jeg treffer på dem, men det er jo veldig koselig, da! Og så spiser de masse snegler - og ikke bare til middag!

Bildene ble ikke så tydelige, dessverre. Litt mye gjenskinn fra vannet.

Klarer du å se frosken her?







Sannelig - her var den og igjen!





En annen skreppe som har flyttet inn er Sandra Salamander. I dag fant jeg henne - sier henne, jeg, siden jeg har kalt henne Sandra - stiv og støl etter ei natt i en Aksveronica-tue; Veronica 'Knall Blau'. Hun var ikke så veldig lett å ta bilde av inne i tua, så jeg måtte hjelp henne litt ut og frem...




Stiv som en pinne veltet hun elegant om på ryggen, og se så flotte farger hun har på buken!








Her står hun og lurer på hva som ar skjedd...




og litt ubarmhjertig var jeg vel også - holdt henne opp på en pinne for å få tatt bilde av henne.
Men etter fotoseansen la jeg henne pent tilbake på plass, og hun var ikke sur på meg, for hun var i samme område resten av dagen. Det er jeg veldig glad for!

5 kommentarer:

elle-melle sa...

Jeg håper også på varmere vær for da går det ann for en frysen sjel som meg å være ute.
Tenk så gøy at tomatene dine begynner å sette frukt. Jeg har ennå ikke fått mine kjøpte tometplanter ut i drivhuset, men de kommer nok en dag til det også.

Så du så jeg hadde lyst på løpstikke, det var ikke verst. Jeg sier nå tusen takk til det. Løpstikke er et sabla godt til supper og slikt en trenger litt "buljong" i. Men den kan bli svær og breier seg hvis den får lov å bestemme selv.

Ha en god dag i dag Mete!

Unknown sa...

Jøsses så utrolig gøy med både frosker og salamandere! Stiiilig. Jeg vil ha DAM!!

Ellen Walnum sa...

Jeg vil også ha DAM!!! Tror jeg må stikke ut en dag og se hvordan du har gjort det med dine. Sandra Salamander var da en festlig liten sak:-) Takk for geranium!! Skal få dem i jorda så fort som mulig.

Mete sa...

Ja for all del - stikk utenom både den ene og den andre!

Skal vi prøve å finne en dag, Juni?!? Jeg er rimelig bizzi, men får til noe i løpet av uka, i alle fall!

elle-melle sa...

Ja, det hadde vært kjempekoselig hvis du kunne tenke deg en tur ut hit. Bare send en mail du eller ring hvis du har nummeret mitt.