søndag 19. oktober 2008

Hagesøndag? Neeeei...

Hadde planer om å sette løk i dag, men det gjorde jeg i går. Rensket alle tulipanløkene fra i fjor - det var ekstremt mange småløk. Tviler på om det blir blomster på dem, men de får stå og bli store, så kommer det kanskje blomster neste år?!? Har lagt ned benmel blandt løka - så at det skulle være så bra.
Satt løkene ned i klynger der det ikke gjør noe om det blir lite blomster.
Plantet ut Hebene også. Mulig det var for sent - det var skrekkelig tørt i krukka.. Hortensiane blomstrer på siste verset, men de har dillern meg blomstret i ett fra april! Det har vært helt enormt! Satser på å ha dem i krukkene i vinter også - det er frostsikre krukker, så det burde går bra. Sette dem på trappa, så får de litt snø / regn på seg, men vil ikke stå konstant våte på føttene. Tenkte også å sette pinseliljene også i krukke på trappa - tror det kan bli fint!

Ellers er det fortsatt liv i noen margeritter + solknappen, og plutselig kom Cosmos med flere blomster. Derimot må jeg ta inn løkene til duftliljene - de var bare en blek skygge av seg selv i år...
Frø har jeg sanket minimalt av, men har tatt inn fra erteblomstene og valmuene. Erteblomtene har vært fantastis i år, og jeg tenker vel egentlig at jeg skal investere i de flerårige - med duft! Er de enkle å få frem fra frø?
Frøåsåing får jeg nemlig ikke til - det er penger lukt ut av vinduet! Og så mange har jeg ikke!

Ellers har jeg vasket begge bilene i dag, men bare utvendig. Og så bakte jeg 12-øres sammen med ungene. Kom over oppskriften på dampens 12-øres, og den måtte prøves ut. Ungene var kjempe fornøye og syntes de var supergode! Jeg vet ikke, spiser ikke sånt lenger!
Men synes nok det så ut til at deigen var litt kompakt, så neste gang vil jeg bruke litt mindre mel. Prøvde meg frem på temperaturen også - endte opp med at 225 grader og 12 minutter var passe.

Skulle gjerne fått en god bolleoppskrift - en sånn der man kan "pille av lokket" og klemme sammen midten. Og så må de være gode etter en tur i frysen også..

Tenker jeg skal legge ut noen gode oppskrifter fremover

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så at Dampen hadde publisert sine oppskrifter til inntekt for Kirkens Bymisjon. Men selv var jeg Gehebhandler da jeg bodde i Kristiansand så jeg tror faktisk ikke jeg har smakt Dampbageriets tolvøres.

Mete sa...

Du har gått glipp av noe :-)